perjantai 6. maaliskuuta 2020

Hevosella kohti Albaniaa



Vapaus valita auto tai autottomuus... Timo Harakka on pahasti hakoteillä sanoessaan, että vapaus valita auto on itse asiassa pakko ja kaikkea muuta kuin vapautta. Hän toteaa myös, että jos tämä pakko on totta niin olemme pahasti epäonnistuneet liikennejärjestelmän suunnittelussa.
Saman logiikan mukaan, voidaan kysyä, onko jokaisen työssäkäyvän pakko omistaa kännykkä ja olla tavoitettavissa miltei koko ajan? Ulotetaan tämä nyt vielä kaikkiin muihinkin kuin työssäkäyviin. Onko meidän pakko omistaa kännykkä ja olemmeko pahasti epäonnistuneet yhteiskuntamme suunnittelussa, jos tämä on pakko ja emme voi elää ilman kännyköitä ja älylaitteita. Suomi ei elä eristyneenä muusta maailmasta, kuten aikoinaan Enver Hoxhan Albania.
Olemme siis riippuvaisia myös siitä, mitä muualla maailmassa tapahtuu ja millaiseksi maailma on muodostunut. Ilmastomuutoksen ehkäisyn hengessä ajatus autottomasta Suomesta on tietysti jalo. Maailmaan mahtuu muitakin jaloja ja toteuttamiskelvottomia ajatuksia. Aluepoliitiikan ja säästöjen nimissä tehdyt haja-asutusalueiden leikkaukset palveluissa ovat tehneet monilla alueilla autottomuuden täysin mahdottomaksi. Ei tarvitse matkustaa Lappiin asti todetakseen Harakan ajatuksen mahdottomuuden. Esimerkiksi Tammisaaren sairaala uhataan sulkea. Hangossa asuvat autottomat eivät pääse lähisairaalaan Lohjalle edes julkisilla, bussi sinne kulkee aamuisin ja iltaisin. Juna ei lainkaan.
Raideliikenteen ulottaminen koko Suomeen siinä laajuudessa, mikä turvaisi mahdollisuuden autottomuuteen on täysin kuolleena syntynyt absurdi ajatus. Jo suunnitteilla olevat ratahankkeet, Tampereen ratikkahanke ja pääkaupunkiseudun Jokeriradan rakentaminen ovat niin suuria taloudellisia ponnistuksia, että budjetit paukkuvat näiden vuoksi jopa kymmeniä vuosia. Jotta voitaisiin päästä autottomaan tulevaisuuteen - ilmastomuutos on suuri uhka tulevaisuudellemme - pitäisi itse asiassa koko maailman muuttua jokseenkin autottomaksi. Tätä emme voi tietenkään muulta maailmalta vaatia, joten miksi vaatisimme tätä itseltämme. Ajaisimme itsemme vapaaehtoisesti ikuiseen taantumaan ja palaisimme kansainvälisessä kilpailukyvyssä menneen ajan Albanian tasolle.
Toisaalta, Harakalta verrattoman kiehtova ulostulo. Tätä kannattaisi varmaan huulipunahallituksemme viedä suomalaisena kärkiehdotuksena Brysselin neuvottelupöytiin. Näin Eurooppa voisi kantaa oman todella paksun kortensa kekoon ilmastomuutoksen torjunnassa. Kenties tämä innoittaisi kehittyviä maita seuraamaan Euroopan esimerkkiä.
Tästä linkistä voit lukea enemmän liikenneministerimme ajatuksia asiasta



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Saatat tykätä myös näistä

Blogit löytyy jatkossa

 Olen pitkälti siirtynyt kirjoittamaan blogia omaa nimeä kantavalle alustalle. Www.miiaautero.fi  Terkuin, Miia