tiistai 4. elokuuta 2020

Yksityisautoilun hyperverotus

Keskituloisen palkka (huomioitavaa on, että valtaosa suomalaisista tienaa vähemmän kuin keskituloinen, moni perhe joutuu itseasiassa tulemaan tällaisilla kahden hengen tuloilla toimeen) Suomessa on 3360 €Ajatellaan, että Maija-Matti Meikäläisen veroprosentti on vaikka 25, eli  käteen jää verojen jälkeen 2520 € (veron osuus 840 €), miinus muut pakolliset palkan sivukulut n. 8 %. Tällöin käteen jää 2116,80 . Yksinkertaisuuden vuoksi pysytään nyt kuitenkin ihan vain veroissa. 

Maija-Matti ajaa 20 000 kilometriä vuodessa ja hänen autonsa on verrattain vähäkulutuksinen ja vie seka-ajossa 6l/100km. Lisäksi hän maksaa käyttämästään autosta ajoneuvoveroa 300 €, autovakuutusta 1200 € vuodessa. Näistä maksetaan 24 % ALVia Lisäksi autoa huolletaan ja korjataan 1500 eurolla vuodessa, josta maksetaan myös ALV. 

Mennään nyt siihen itse autoiluun. 20 000 kilometriä vuodessa tarkoittaa noin 1700 km kuukaudessa. Kuukaudessa häneltä kuluu yllä mainitulla autolla noin 100 l bensiiniä.  Veronkorotuksen jälkeisillä pumppuhinnoilla hän maksaa polttoaineesta 170 . Tästä polttoaineveron osuus on n.120  ja alvin osuus n. 29 . Varsinainen bensan hinta kuukaudessa on täten 21 €, loppu on veroa. 

Tässä laskelmassa ei nyt yksinkertaisuuden vuoksi oteta kantaa auton ostamiseen, mikä sekin on Suomessa maailman korkeimpien joukossa, eli itse autonkin varsinaisesta hinnasta suurin osa on veroja. 

Nettotuloistaan (sivukulut ei laskuissa mukana) hän käyttää kaikkiin autoiluun liittyviin kuluihin kuukausitasolla ajoneuvoveroon 300/12=25, vakuutuksiin 1200/12=100, huolto- ja korjauskuluihin 1500/12=125 ja polttoaineeseen 170 €. Autoiluun kuukaudessa menee siis yhteenlaskettuna 420 €. Tämä maksetaan rahalla, mistä on maksettu jo 25 % veroa. 
Autoilun osuus kuukausimenoista on n. 17 %, joten lasketaan sen verran maksetuista veroistakin sitten autoiluun, eli 142 €. 

Nyt päästään lopulliseen laskutoimitukseen: 

Autoilun käytetyn rahan tuloveron osuus 142 
Autovero/kk 25 
Vakuutusten ja huoltokulujen ALV-osuus 43 
Polttoainevero + alv 149 

Autoilun kulut yhteensä kuukaudessa 420 €, josta verojen osuus on 359. Todellisuudessa omalla autolla liikkumisesta Maija-Matti maksaa siis 61 € varsinaisia autoilukuluja ja 359 € veroja. Autoilun kokonaisveroaste on 85 %. Tässä ei siis otettu lainkaan huomioon sitä, että Maija-Matti maksoi autostaan suuremman osan veroa kuin itse autoa. 

Nyt Maija-Matti raapii päätään ja funtsailee, että onpa valtiolle tuottoisaa tuo autoilu. Pitää nostaa veroja.

Tuplaverokusetus





Suomessa on kaikkiaan noin 2,7 milj autoa. Suomessa on maailman 2. kovin autoilun verotus, jos mukaan otetaan auton hankintaan, käyttöön ja polttoaineeseen liittyvät verot. Bensiinin kuluttajahinnasta keskimäärin 65-70 % muodostui erilaisista veroista. Vain öljymaa Norja kiilaa edelle. Lisäksi polttoaineveron päälle tulee arvonlisävero, mikä sinällään on hassua.

Maksat siis maksamastasi verosta 24 % veroa. Nyt, kun polttoainevero nousi, nousee myös verosta maksamasi alv:n kerryttämä summa. Vuonna 2018 polttoaineveroa kerättiin yhteensä 8,1 miljardia + alv päälle. Valtion budjetti oli silloin noin 58 miljardia. Aika paljon autoilulla kerätään valtion kassaan rahaa.

Ilmastosta kun puhutaan, niin Suomen 2,7 miljoonaa autoa on aika vähän maailman 1,3 miljardiin autoon verrattuna. (tilasto autojen määrästä maailmassa)
Pelastetaanko Suomen autoilun verotuksella maapallo ilmaston lämpenemiseltä?
Muutenkin:


Suomi on jo hiilineutraali ja enemmänkin.

Olemme maailman metsäisin maa (75 % metsää). Olemme globaalisti hiilinielu ja maamme sitoo enemmän CO² kuin tuottaa. Silti bensavero. Silti vaaditaan kireämpiä ilmastotoimia. Mitä jos laittaisimme kaiken sen effortin ja bensaverorahat TKI-toimintaan ja kehiitäisimme ympäristöteknologiasta kansainvälisen menestystarinan.

Suhteutetaanpa asiaa. Helsingin pohjoispuolella asuu vain suurin piirtein 20 miljoonaa ihmistä, koko maapallolla siis. Tämä porukkako pelastaa maailman ilmaston lämpenemiseltä? Vaikka kaikilta otettaisiin auto pois tai kymmenkertaistettaisiin liikenteen verotusta, sillä ei olisi mitään merkitystä ilmaston kanssa.

Maailman väkiluku tällä hetkellä on noin 7,8 miljardia, eli 0,21 % väestöstä elää näin pohjoisessa. Se kertoo omaa kieltään siitä, että maapallon pohjoisessa elävät eivät väestömäärällisesti rasita maapalloa kovin pahasti, eivätkä täten myöskään voi mitenkään olla suuri rasite maapallolle.

Suomalainen ilmastovouhotus on eettisesti oikein, konkreettisesti merkityksetöntä. Voisimme keskittyä sitten enemmän muihin ympäristönsuojeluasioihin ponnekkaammin, sellaisiin, mitkä vaikuttavat lähialueillamme. Autoverolla tai polttoaineverotuksella ei sinällään ole tämän asian kanssa mitään tekemistä. Ihminen, joka on käynyt Los Angelesissa, Lontoossa tai Delhissä, tietää mitä on ruuhka tai liikenteen aiheuttamat saasteet. Mitään sellaista emme pohjolassa ole kokeneet.



Polttoainevero on haittavero, mutta sillä ei saa poistettua liikenteen aiheuttamia haittoja eikä korjattua ilmaston lämpenemistä, siis Suomessa tai suomalaisena toimenpiteenä. Vaikka kaikilla suomalaisilla olisi upouudet hybridiautot tai huristaisimme sähköautoilla, niin hyttysen pierullakin Saharassa olisi suurempi merkitys ilmastonmuutokseen. Koko polttoainevero on vihreäksi verhoiltu lisäverolähde paikkaamaan Suomen taloutta. Se valitettavasti (myös autokannan pakkouudistaminen) aiheuttaa suunnatonta epätasa-arvoa alueiden välille ja myös vauraiden ja köyhempien välille. Suomussalmelta ei kulje ruuhkabusseja lähikirkonkyliin eikä edes lähimpiin kaupungeihin. Helsingistä käsin on helppo tuomita yksityisautoilu ja lyödä sille kovat verot. 

Toinen juttu vielä näin lopuksi. Milläpä se yksinhuoltaja-lähihoitaja korvaa vanhan Toyotansa uudenpaan hybridiversioon ja vähentää omalta osaltaan hiilidioksidikuormitusta. Nyt on nippa nappa ollut varaa ajaa sillä vanhalla autolla, polttoaineveron noston jälkeen vaikeutuu entisestään, tai sitten jätetään meetwursti pois leivän päältä.

Polttoaineveron korotus oli taas yksi ääliömäisimpiä tempauksia hallitukselta vähään aikaan, sillä kun ei maailma parane, mutta suomalaisten olot huononevat.

Saatat tykätä myös näistä

Blogit löytyy jatkossa

 Olen pitkälti siirtynyt kirjoittamaan blogia omaa nimeä kantavalle alustalle. Www.miiaautero.fi  Terkuin, Miia