tiistai 4. elokuuta 2020

Tuplaverokusetus





Suomessa on kaikkiaan noin 2,7 milj autoa. Suomessa on maailman 2. kovin autoilun verotus, jos mukaan otetaan auton hankintaan, käyttöön ja polttoaineeseen liittyvät verot. Bensiinin kuluttajahinnasta keskimäärin 65-70 % muodostui erilaisista veroista. Vain öljymaa Norja kiilaa edelle. Lisäksi polttoaineveron päälle tulee arvonlisävero, mikä sinällään on hassua.

Maksat siis maksamastasi verosta 24 % veroa. Nyt, kun polttoainevero nousi, nousee myös verosta maksamasi alv:n kerryttämä summa. Vuonna 2018 polttoaineveroa kerättiin yhteensä 8,1 miljardia + alv päälle. Valtion budjetti oli silloin noin 58 miljardia. Aika paljon autoilulla kerätään valtion kassaan rahaa.

Ilmastosta kun puhutaan, niin Suomen 2,7 miljoonaa autoa on aika vähän maailman 1,3 miljardiin autoon verrattuna. (tilasto autojen määrästä maailmassa)
Pelastetaanko Suomen autoilun verotuksella maapallo ilmaston lämpenemiseltä?
Muutenkin:


Suomi on jo hiilineutraali ja enemmänkin.

Olemme maailman metsäisin maa (75 % metsää). Olemme globaalisti hiilinielu ja maamme sitoo enemmän CO² kuin tuottaa. Silti bensavero. Silti vaaditaan kireämpiä ilmastotoimia. Mitä jos laittaisimme kaiken sen effortin ja bensaverorahat TKI-toimintaan ja kehiitäisimme ympäristöteknologiasta kansainvälisen menestystarinan.

Suhteutetaanpa asiaa. Helsingin pohjoispuolella asuu vain suurin piirtein 20 miljoonaa ihmistä, koko maapallolla siis. Tämä porukkako pelastaa maailman ilmaston lämpenemiseltä? Vaikka kaikilta otettaisiin auto pois tai kymmenkertaistettaisiin liikenteen verotusta, sillä ei olisi mitään merkitystä ilmaston kanssa.

Maailman väkiluku tällä hetkellä on noin 7,8 miljardia, eli 0,21 % väestöstä elää näin pohjoisessa. Se kertoo omaa kieltään siitä, että maapallon pohjoisessa elävät eivät väestömäärällisesti rasita maapalloa kovin pahasti, eivätkä täten myöskään voi mitenkään olla suuri rasite maapallolle.

Suomalainen ilmastovouhotus on eettisesti oikein, konkreettisesti merkityksetöntä. Voisimme keskittyä sitten enemmän muihin ympäristönsuojeluasioihin ponnekkaammin, sellaisiin, mitkä vaikuttavat lähialueillamme. Autoverolla tai polttoaineverotuksella ei sinällään ole tämän asian kanssa mitään tekemistä. Ihminen, joka on käynyt Los Angelesissa, Lontoossa tai Delhissä, tietää mitä on ruuhka tai liikenteen aiheuttamat saasteet. Mitään sellaista emme pohjolassa ole kokeneet.



Polttoainevero on haittavero, mutta sillä ei saa poistettua liikenteen aiheuttamia haittoja eikä korjattua ilmaston lämpenemistä, siis Suomessa tai suomalaisena toimenpiteenä. Vaikka kaikilla suomalaisilla olisi upouudet hybridiautot tai huristaisimme sähköautoilla, niin hyttysen pierullakin Saharassa olisi suurempi merkitys ilmastonmuutokseen. Koko polttoainevero on vihreäksi verhoiltu lisäverolähde paikkaamaan Suomen taloutta. Se valitettavasti (myös autokannan pakkouudistaminen) aiheuttaa suunnatonta epätasa-arvoa alueiden välille ja myös vauraiden ja köyhempien välille. Suomussalmelta ei kulje ruuhkabusseja lähikirkonkyliin eikä edes lähimpiin kaupungeihin. Helsingistä käsin on helppo tuomita yksityisautoilu ja lyödä sille kovat verot. 

Toinen juttu vielä näin lopuksi. Milläpä se yksinhuoltaja-lähihoitaja korvaa vanhan Toyotansa uudenpaan hybridiversioon ja vähentää omalta osaltaan hiilidioksidikuormitusta. Nyt on nippa nappa ollut varaa ajaa sillä vanhalla autolla, polttoaineveron noston jälkeen vaikeutuu entisestään, tai sitten jätetään meetwursti pois leivän päältä.

Polttoaineveron korotus oli taas yksi ääliömäisimpiä tempauksia hallitukselta vähään aikaan, sillä kun ei maailma parane, mutta suomalaisten olot huononevat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Saatat tykätä myös näistä

Blogit löytyy jatkossa

 Olen pitkälti siirtynyt kirjoittamaan blogia omaa nimeä kantavalle alustalle. Www.miiaautero.fi  Terkuin, Miia