Suomalaiset nostavat asumistukia enemmän kuin koskaan aikaisemmin. KELAn mukaan koko järjestelmän kestävyys on vaarassa työttömyyden, vuokrien nousun ja rakenteellisten ongelmien vuoksi. Asumistukia maksetaan nyt jo yhteensä vajaa 2 miljardia euroa vuodessa ja summa on kasvussa. Vuokralla asuvista suomalaista 60 % saa asumistukea jossain muodossa, lisäksi moni saa toimeentulotukea, jonka pitkäaikainen käyttö on yleistynyt. Hyvin matalasta inflaatiosta huolimatta vuokrat nousevat noin 3 % vuodessa. Tähän suuria syypäitä ovat SATO ja VVO (nykyään Kojamo). Vuokrien nousu nostaa luonnollisesti myös asumistukea.
Käytän tekstissä VVOta, joka nykyään Kojamo, joka vuokraa nykyään asuntoja tuotenimellä Lumo.
Pääkaupunkiseudun ja osin myös muiden suurten suomalaisten kaupunkikeskusten vuokrahinnat huitelevat aika lailla pilvissä. Etenkin 2000-luvun puolella kahden suurimman vuokra-asuntoyhtiön johdolla vuokrahinnat ovat kohonneet hurjan paljon, nyt puhutaan Satosta ja VVO:sta eli nykyisestä Lumosta. Nyt ei voida enää puhua kuplasta, sillä vaikuttaa siltä, että vuokrahinnat ovat nousseet järisyttävän korkeiksi pysyäkseen siellä. Tilannetta hankaloittaa tosiasia, että rakas KELAmme ylläpitää tätä vääristynyttä tilannetta. Eihän asia yksinomaan vain Kelan syy ole, mutta se on suuri osa ongelmaa.
Asumistukirumba mahdollistaa ylisuurten vuokrien perimisen.
Toki KELA:lla on omat kohtuuvuokrarajansa jokaiselle kaupungille ja kaupunkiseudulle,
mutta Saton ja Lumon korkea vuokrataso mahdollistuu myös osin vuokratukien kautta.
Tämä vääristää vuokrien hintatasoa myös muiden vuokranantajien kohdalla.
Sosiaalisesta asuntotuotannosta miljardibisnekseen
Saton ja Lumon tarina alkoi 60-70 – lukujen vaihteessa. Suomi
alkoi kärvistellä rakennemuutoksen paineessa. Maalta alettiin muuttaa yhä
kiihtyvämpään tahtiin kohti kaupunkikeskuksia ja myös ulkomaita. Kaupunkeihin
tulevien ihmisten saatavilla ei ollut riittävästi vuokra-asuntoja, joten
asuntotuotanto lähti valtion ja sosiaalista asuntotuotanto varten perustettujen
osuuskuntien yhteistyönä käyntiin. Valtiorahoitteinen rakentaminen vilkastui
kaupunkiseuduilla ja maalta muuttaville ihmisille alkoi syntyä koteja.
Vasemmistotaustainen VVO (valtakunnallinen vuokra-asunto-osuuskunta),
nykyinen Kojamo sekä SATO (sosiaalinen asuntotuotanto), joka perustettiin
suurelta osin rakennusteollisuuden toimesta osallistuivat yhteistyössä valtion
kanssa asuntopulan korjaamiseen suuremmissa kaupungeissa, missä alettiin kärsiä
asuntopulasta ja kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen puutteesta. Suomen kahden
suurimman vuokra-asuntoyhtiön kasvun taustat perustuvat siis suurelta osin
valtiorahoitteiseen sosiaaliseen asuntotuotantoon.
Enpäs tässä enempää ala todistelemaan SATOn tai VVOn perimmäisiin
arvoihin joskus menneisyydessä perustuneita lähtökohtia. Kaikille lienee
selvää, mistä kyseisten yritysten kasvu on rakennettu; sosiaalisesta valtiorahoitteisesta
asuntotuotannosta. Mennäänpä sitten nykypäivään.
Kumpaakaan vuokranantajaa ei varmaan enää voi sanoa arvoiltaan
samaksi, kuin mistä alun perin lähdettiin liikkeelle. Kummankin tavoite on nykyään
takoa mahdollisimman hyvää tulosta, ei tässäkään mitään ole, mutta… Näihinkin menestystarinoihin
liittyy oma muttansa. Se iso mutta on, että luultavasti sinäkin osallistut
Saton ja VVOn (käytän tekstissä tätä nimeä, koska Lumo on vuokrabrändi, VVO on
taustalla kuten ennenkin) tuloksenteko karnevaaleihin. Karnevaalien tuotot
valuvat suurelta osin ammattiyhdistysten näppeihin, verottomana, kuinkas muutenkaan.
Siellä Hakaniemen rannassa aina tilikauden päättyessä ammattiyhdistyspamput
hierovat dollarin kuvat silmissään käsiään ja hykertelevät tyytyväisinä.
Tosiasia on, että aika suuri osa SATOn ja VVOn asunnoista on
rakennettu valtiorahoitteisesti lähes nolla koroilla. Tässä matkan varrella
tapahtui kaikenlaista, yksi todella pitkään kestänyt lama ja koko maailmaa
ravistellut finanssikriisi. Niiden jälkiseurauksena valtio osallistui
korjaustalkoisiin ja em.yritysten omaisuus (vuokra-asuntokanta ja pankkitili) jatkoi
kasvuaan, omaisuuden arvo itseasiassa koki räjähdysmäisen nousun. Niiden
rahoituspohja avattiin yksityiselle rahalle, jolle sijoittajat saivat
käytännössä riskitöntä huippukorkoa, kun valtio oli jälleen mukana vähintäänkin
takaajana.
Haluaisin patistaa ns.yleishyödyllisiä vuokranantajia, arvaatte varmaan, että kyseessä on siis SATO ja VVO, tinkimään tuottotavoitteistaan, jotta pilviin nousseet vuokrat laskisivat. En tässä patistuksessani ole yksin, myös monet suomalaisten pankkien ekonomistit ovat toivoneet samaa. "Se vaikuttaisi vuokratasoon, jos isot vuokranantajat, kuten SATO ja VVO, ajattelisvat toisella tavalla", sanoi esimerkiksi OPn ekonomisti Timo Hirvonen Taloussanomille 24.8.2016.
SATOn ja VVOn vuokrankororukset ovat olleet jo pitkään kovan kritiikin kohteena. Vuokrien turvin yhtiöt takovat vuosi toisensa jälkeen kovaa tulosta. Vuokrasääntelykään ei välttämättä ole hyvä ratkaisu, sillä se häiritsisi markkinoita, eikä välttämättä johtaisi yhtään nykyistä pienempii vuokriin. Tähän monimutkaiseen vuokraongelmaan ei varmastikkaan ole yksinkertaista ratkaisua, mutta sosiaalisen asuntovuokrauksen perimää kantavat SATO ja VVO voisivat vaikka katsoa peiliin ja palata hieman juurilleen. Ehkä pienempikin tulos, mikäl kuitenkin valuu verottomana ammattiyhdistyksille riittäisi. Mutta tämähän ei tietenkään demareille kelpaa, koska ammattiyhdistysliike muodostaa koko sosiaalidemokratian selkärangan.
Vaikka vuokrien nousupaine on hieman helpottanut viime vuosina, vuokrien nousu kuitenkin tullee jatkumaan, koska kasvukeskuksissa on edelleen pulaa pienistä asunnoista. SATO, suuressa jalomielisyydessään, tietysti lanseerasi uuden edullisen asumisen konseptin, studiokodit. Studiokoti on noin 16 neliön kokoinen asunto, josta löytyy keittiö, parvi, suihku ja wc. Asuntojen vuokra on noin 500 euroa kuussa, edullista, voisi näin ensi kuulemalta ajateltuna. Vantaan Martinlaaksoon on nyt noussut näitä ihmeellisiä studiokoteja, joiden neliövuokrahinta on yli 30 euroa per neliö. Samaan aikaan, Martinlaakson vuokrien keskihinta on noin 16 euroa neliö. Eipä tässä nyt mitään niin ihmeellistä tainnutkaan sitten olla. Studiokodin vuokrahinta neliöihin nähden on suorastaan helvetillinen, kaksinkertainen verrattuna normaaliin vuokratasoon. Jaloutta? Eipä taida sittenkään olla niin jaloa, vaan hyvää businestä. Nyt ei enää riitä, että SATO sulloo ihmisiä komeroon asumaan, nyt sillä pitää vielä härkisti rahastaakin jalomielisyyden nimissä.
Vaikka vuokrien nousupaine on hieman helpottanut viime vuosina, vuokrien nousu kuitenkin tullee jatkumaan, koska kasvukeskuksissa on edelleen pulaa pienistä asunnoista. SATO, suuressa jalomielisyydessään, tietysti lanseerasi uuden edullisen asumisen konseptin, studiokodit. Studiokoti on noin 16 neliön kokoinen asunto, josta löytyy keittiö, parvi, suihku ja wc. Asuntojen vuokra on noin 500 euroa kuussa, edullista, voisi näin ensi kuulemalta ajateltuna. Vantaan Martinlaaksoon on nyt noussut näitä ihmeellisiä studiokoteja, joiden neliövuokrahinta on yli 30 euroa per neliö. Samaan aikaan, Martinlaakson vuokrien keskihinta on noin 16 euroa neliö. Eipä tässä nyt mitään niin ihmeellistä tainnutkaan sitten olla. Studiokodin vuokrahinta neliöihin nähden on suorastaan helvetillinen, kaksinkertainen verrattuna normaaliin vuokratasoon. Jaloutta? Eipä taida sittenkään olla niin jaloa, vaan hyvää businestä. Nyt ei enää riitä, että SATO sulloo ihmisiä komeroon asumaan, nyt sillä pitää vielä härkisti rahastaakin jalomielisyyden nimissä.
Kuka pääsee vuokralle?
Nykyään huippurikkaat SATO ja VVO käytännössä sanelevat
suurimpien kaupunkien vuokratason. Jotta asuminen olisi mahdollista tätä kompensoi
sitten Kela asumistukien muodossa. Elämme sellaisessa sekalaisessa tukiviidakossa,
missä Kela on ensisijainen tukien myöntäjä, että on jo vaikea ottaa selvää,
mistä kaikki tuet lopulta sitten muodostuvat. Tätä sivusinkin blogissani otsikolla
”Kannustinloukku”. Tässä tukiviidakossa surffailusta on sitten tullut ihan oma
taiteenlajinsa. Se, mitä KELA ei asumistuessaan maksa, järjestyy monessa
tapauksessa sitten kaupungin sosiaalitoimen harkinnanvaraisen tuen kautta. Tätä
reittiä, olen itse tehnyt havainnon, tuntuvat maahanmuuttajat osaavien
sosiaalitanttojen avustuksella sitten käyttää tehokkaasti hyväkseen.
Kun vierailee esimerkiksi SATOn vuokra-asunnossa asuvan
ystävän luona huomaa, että rappukäytävän nimikyltissä aika suuri osa nimistä on
vierasperäisiä. Osaselitys lienee se, että etenkin vanhemmissa SATOn asunnoissa
asunnon pohja tai yleinen kunto on sen verran huonolla tolalla, että monikaan
suomalainen ei niihin halua muuttaa kuin viimeisestä pakosta. Tällä tarkoitan,
että moneen asuntoon mahdoton esimerkiksi saada tiskikone, kaikki pinnat ovat
miltei loppuun kuluneet, laatikoiden pohjat putoilevat jne. Silti vuokrataso näissä
läävissä ylittää usein keskiverto vuokrahinnat uudemmissa asunnoissa
yksityisillä vuokramarkkinoilla. Johtopäätös? Hyvä, että joku näitäkin
kuluneita asuntoja käyttää, mutta tosiasia lienee se, että kyseessä on
valtaosin matalaan standardiin tottuneet maahanmuuttajat. Itse tarjoaisin
ratkaisua, että ko. asunnot peruskorjattaisiin nykystandardeja vastaavaksi.
Silloin vuokrakin saisi olla nykystandardeja vastaava. Nyt tilanne on
valitettavasti se, että muuttajalle tarjotaan remonttipaketti; hiomapaperia,
pakkelia, pari maalitelaa ja pari maalitönikkää.
Olin tuossa yhdessä kohtaa tilanteessa, missä tarvitsin kiireisesti
kodin minulle ja neljälle lapselleni, kun vanha yksityisiltä markkinoilta
vuokraamani asunto myytiin alta pois. Vuokrasopimustani ei jatkettu, joten jouduin
kiireen vilkkaan etsimään uuden paikan perheelleni. Ensin meni pitkän aikaa,
että kukaan ei esim.SATOlta ollut minuun yhteydessä. Lopulta minulle tarjottiin
pariakin kämppää, joihin vanhentuneen standardin ja huonon kunnon vuoksi en
kerta kaikkiaan voinut mennä. Ympäristö, koko talon yleisilme, asukasaines,
hajut ym. olivat sellaisia, että olisin varmaan vaipunut koomaan tai vähintäänkin
masentunut siellä asuessani. Valitettavasti sama tilanne tuntuu olevan
useimmiten myös kaupungin omissa vuokra-asunnoissa. Ikävä sano, mutta meille on
syntymässä hiljalleen ghettoja. Vaikka esimerkiksi Espoon hiljattain rakennetulla
uudella asuntoalueella, Suurpellossa, rakennuskanta on uutta ja asunnot enimmäkseen
mukavia on sinnekin ehtinyt jo pesiytyä ehkä osin kulttuurisidonnaisia
ongelmia.
Kulttuurisidonnaisuudella tässä yhteydessä viittaan esimerkiksi
suomalaisesta poikkeavaan ajattelutapaan hygieniasta esim.roskien käsittely.
Alueella on paha rottaongelma, ne nakertavat pakkasella auton renkaita ja johtoja.
Valitan, että tuon tässä ajatuksiani ja näkemyksiäni näin
suoraan esiin, mutta Ruotsissa jo pitkälle päässyt ongelma, asuntoalueiden
ghettoutuminen, nostaa päätään näkyvästi jo Suomessa. Matkustetaanpa, ah, sillä
niin ihanalla metrolla kohti Vuosaarta. Ennen kuin pääset perille kohteeseen
voit pysähtyä vaikkapa Rastilassa ja jatkaa jalkaisin eksoottiseen Meri-Rastilaan,
jota myös pikku-Mogadishuksi kutsutaan. Ei siis tarvitse lähteä merta edemmäs
kalaan, aidon somalitunnelman voit kokea jo Helsingissä.
Usein sanotaan, että kunnallispolitiikassa ei pysty paljoakaan vaikuttamaan tärkeisiin asioihin. Minä väitän ihan muuta. Ne ovat juuri kunnallispoliitikkoja ne, jotka lopulta tekevät päätökset kuntien ja kaupunkien kaavoitusratkaisuista. Tähän liittyy kiinteästi myös kunnan toivottu asuntopolitiikka ja sen suuntaviivat. Ei eduskunnasta määrätä, miten Helsinki, Espoo, Nurmijärvi tai vaikkapa Kyyjärvi ratkaisevat kunnan käytännön elämässä näkyvät asiat, kuten missä ovat asuntoalueet, missä teollisuus ja missä mikäkin. Tällä on suuri merkitys kuntalaisten viihtyvyyteen ja myös siihen, miten poliittisin ohjauskeinoin pyritään määrittelemään sitä, millaisia asuntoalueita ja asutuskeskittymiä kunnan alueelle syntyy. Kyse ei pelkästään ole kaavoituksesta, vaan myös siitä, millaisia yhteistyökumppaneita esimerkiksi rakennushankkeisiin kunta valitsee. Nyt tullaan arvokysymyksiin. Totta mooses, kunnallispolitiikko voi kysyä, millaisella arvopohjalla esimerkiksi tuleva rakennuttajayhteistyökumppani operoi. Esimerkiksi SATO haali itselleen pääkaupunkiseudulta valtavan määrän asuntorakentamiseen sopivia tai kaavoitettuja tontteja. Niitä sitten rakennetaan SATOn tahdissa ja tahtipuikon mukaan.
VVO pörssilistautui 2018 ja vähän ennen tätä nimesi itsensä Kojamoksi 2017. Tekstissäni käytän VVOn nimitystä, koska tällä nimellä se on operoinnut vuosikymmeniä. VVO muuttui Kojamoksi, kun siitä tuli periaattessa vuosikausien aikana pörssiin kelpaava yhtiö. Listautumisen yhteydessä ammattiliitot (silloiset omistajat) vuolivat satojen miljoonien myyntivoitot.
Samalla se myös päätti olla olematta enää sosiaalisen asuntotuotannon yhtiö. Nyt tämä yhtiö takoo Kojamon pörssiyhtiönä rahaa. Kuvio on vähän sama kuin Fortumin myynti omalla tavallaan.
Valtion tukemasta ja valtion kanssa yhteistyötä tehneestä firmasta tuli rahantekokone. Hienoa toimintaa, eikö vain? Hiljaiseksi vetää tämä suhmurointi.
Usein sanotaan, että kunnallispolitiikassa ei pysty paljoakaan vaikuttamaan tärkeisiin asioihin. Minä väitän ihan muuta. Ne ovat juuri kunnallispoliitikkoja ne, jotka lopulta tekevät päätökset kuntien ja kaupunkien kaavoitusratkaisuista. Tähän liittyy kiinteästi myös kunnan toivottu asuntopolitiikka ja sen suuntaviivat. Ei eduskunnasta määrätä, miten Helsinki, Espoo, Nurmijärvi tai vaikkapa Kyyjärvi ratkaisevat kunnan käytännön elämässä näkyvät asiat, kuten missä ovat asuntoalueet, missä teollisuus ja missä mikäkin. Tällä on suuri merkitys kuntalaisten viihtyvyyteen ja myös siihen, miten poliittisin ohjauskeinoin pyritään määrittelemään sitä, millaisia asuntoalueita ja asutuskeskittymiä kunnan alueelle syntyy. Kyse ei pelkästään ole kaavoituksesta, vaan myös siitä, millaisia yhteistyökumppaneita esimerkiksi rakennushankkeisiin kunta valitsee. Nyt tullaan arvokysymyksiin. Totta mooses, kunnallispolitiikko voi kysyä, millaisella arvopohjalla esimerkiksi tuleva rakennuttajayhteistyökumppani operoi. Esimerkiksi SATO haali itselleen pääkaupunkiseudulta valtavan määrän asuntorakentamiseen sopivia tai kaavoitettuja tontteja. Niitä sitten rakennetaan SATOn tahdissa ja tahtipuikon mukaan.
VVO pörssilistautui 2018 ja vähän ennen tätä nimesi itsensä Kojamoksi 2017. Tekstissäni käytän VVOn nimitystä, koska tällä nimellä se on operoinnut vuosikymmeniä. VVO muuttui Kojamoksi, kun siitä tuli periaattessa vuosikausien aikana pörssiin kelpaava yhtiö. Listautumisen yhteydessä ammattiliitot (silloiset omistajat) vuolivat satojen miljoonien myyntivoitot.
Samalla se myös päätti olla olematta enää sosiaalisen asuntotuotannon yhtiö. Nyt tämä yhtiö takoo Kojamon pörssiyhtiönä rahaa. Kuvio on vähän sama kuin Fortumin myynti omalla tavallaan.
Valtion tukemasta ja valtion kanssa yhteistyötä tehneestä firmasta tuli rahantekokone. Hienoa toimintaa, eikö vain? Hiljaiseksi vetää tämä suhmurointi.
Otetaan nyt vielä lopuksi pari vakavaa sanaa. Maahanmuutto
itsessään ei ole yksinomaan hyvä tai huono asia. On olemassa monenlaista
maahanmuuttoa. Tosiasia on kuitenkin, että meille on syntymässä muiden Pohjoismaiden
tapaan kohtuullisen eriytyneitä asuntoalueita, mihin jostain tietystä maasta
tänne muuttaneet keskittyvät ja perustavat omia yhdyskuntiaan. Esimerkiksi
Oslossa kaupungin itäisessä osassa sijaitseva Grönlandin kaupunginosa tunnetaan
siitä, että kantaväestöllä ei sinne iltaisin ole paljoakaan asiaa. Siitä vähän
matkaa koilliseen sijaitsee kaupunginosa, lempinimeltään pikku-Karachi,
pakistanilaisten ikioma pesä Oslossa. Onko tällainen segregoituminen eli
alueellinen eriytyminen asia, minkä hyväksymme myös Suomen kaupungeissa, vai
haluammeko välttää sen?
Palataan siis tähän vuokra-asiaan… Jostain syystä tuntuu
siltä, että tämä alueellinen eriytyminen on tapahtunut osittain ammattiyhdistysten
ja KELAn suhmuroinnilla. Toinen rikastuu ja toinen maksaa, samaan aikaan iso
liuta suomalaisia jonottelee asuntojaan kuukausi- ja vuositolkulla. Valitettava
tosiasia on, että asunnot tuntuvat menevän ensin maahanmuuttajille ja sitten
vasta kantaväestölle. Toivoisin, että tätäkin asiaa tutkittaisiin oikein
suurennuslasilla pimittämättä ja vääristämättä yhtään tietoja.
Oscar Wilde sanoi aikanaan: ” Totuus on harvoin
yksinkertainen, mutta ei koskaan puhdas”. Voi olla, että kärjistän
kirjoituksessani asioita, mutta tarkoitukseni ei olekaan olla nyt objektiivinen
tutkija, joka latoo numeroita ja faktoja pöytään. Haluan enemminkin herättää
tästä aihepiiristä keskustelua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti